fallback

Онлайн армията на Марин льо Пен

Посланията на отдадения онлайн екип създават основите на агресивна операция в социалните медии – най-мощната във френската политика

08:45 | 11.03.17 г. 8

В малък офис в Париж, на улицата, където е разположен и Елисейският дворец, тайният екип за онлайн „идеи и снимки“ на крайнодесния Национален фронт планира следващата си атака, описва сцената кореспондентът на Financial Times Майкъл Стотхард.

Докато битката за президентския пост се разгорещява, сигналите, че позициите на центристкия кандидат Еманюел Макрон се засилват все повече в социологическите проучвания повдигат възможността той да се изправи срещу кандидата Марин льо Пен на балотажа.

„Нуждаехме се от истинска кампания срещу Макрон“, спомня си Гетан Бертран, ръководител на онлайн организацията, в скорошно интервю. „Той използва повече маркетинг, отколкото политики. Подкрепян е от медиите и статуквото срещу интереса на хората“, допълва той. 

Отговорът на екипа е серия от онлайн видеа, които целят да спрат инерцията на Макрон. Едно от тях говори за осезаемата липса на политики, описвайки 39-годишният Макрон като „празен кандидат“, чиито изявления са били избирани чрез ротативка.

Друго видео се заяжда с пътуването му до Алжир наскоро, по времето на което вбеси поддръжниците на Националния фронт, описвайки френската колониална окупация като „престъпление срещу човечеството“. Във видеото се оплитат кадри на Макрон, който говори с ликуващи северноафриканци, и въпроси дали той иска да бъде президент на Франция, или на Алжир.

Десетилетия наред битката за президентския пост се случва в претъпкани зали и селски площади из страната. Днес обаче, особено след победата на Доналд Тръмп и кампанията за Brexit, бойното поле се прехвърли онлайн във Facebook, YouTube, Twitter и други места в интернет.

Онлайн екипът на Националния фронт води в това отношение. Посланията на отдадената и мощна група оформят основите на агресивна операция в социалните медии – най-мощната във френската политика. Льо Пен има 1,3 млн. последователи в Twitter и почти толкова във Facebook, което е над два пъти повече от Макрон. Другият кандидат за президент, който води в проучванията за първия кръг – 63-годишния консерватор Франсоа Фийон, има дори по-малко.

„Марин льо Пен е сила в социалните медии, която трябва да бъде призната“, казва Гаел Бертран от консултантската компания Kantar Media. “Тя има силна база от последователи и допълнително ангажира чрез таргетиране на кандидатите конкуренти“, казва той. Тръмп имаше подобна стратегия на изборите в САЩ.

Атаките срещу Макрон получиха десетки хиляди харесвания и ретуитове, както и множество коментари. Очакват се още видеа срещу него.

Онлайн екипът на льо Пен представлява необичайна смесица: зетът на льо Пен; бивш активист в защита на правата на гейовете; специалист по политическата пропаганда, който стана известен с раздаването на свинска супа на бездомните в Ница – град с голямо мюсюлманско население.

Направената от тях продукция е мощна сама по себе си. Видеата, снимките, карикатурите и другото съдържание, които правят, помага и за оформянето на дискурса на по-широка група крайнодесни сайтове и онлайн групи, известни като fachosphere. Тази сенчеста мрежа избира и си взаимодейства с послания на Националния фронт, засилвайки ги и често пренасяйки ги на расистка и ислямофобска територия. Трите сайта, които са гръбнака на мрежата, заедно с армия от непрофесионални коментатори, имат 550 хил. последователи във Facebook – доста под либералния вестник Le Monde с 3,6 млн. последователи, но все пак сериозно число.

Терминът fachosphere е създаден от двама френски либерални журналисти през 2008 г. и се отнася за неясния микс от крайнодесни групи по света, чиято мощ се засилва през последните две десетилетия.

Крайнодесните сайтове биват обвинявани за радикализацията на екстремисти като Андерш Брейвик, който уби 77 души в Норвегия през 2011 г. Идеята за крайнодясна интернет армия обаче стана още по-известна, след като т.нар. алтернативно дясно движение помогна на Тръмп да спечели изборите.

Паралелите между Националния фронт и онлайн крайнодясното са гъвкави. Често интернет мрежата е доста по-крайна от партията, която се опитва да се разграничи от това. Наскоро активистите направиха пародийни акаунти в Twitter с мюсюлмански имена на конкурентите на льо Пен. Макрон бе осмян като Джамел вместо Еманюел, а на снимката бе изобразен с дълга брада.

Националният фронт се дистанцира от случая. Той обаче подчертава наличието на все повечето онлайн „агенти“, готови да се възползват от шокова тактика, за да прокарат програмата на партията, позволявайки й да стои "чиста".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:59 | 10.09.22 г.
fallback